Sarawak van 1996 tot nu

Toen Hans Knipscheer en Marie-José van den Kommer samen in 1996 Sarawak BV in Utrecht oprichten was het slechts een bedrijf met 2 medewerkers en 1 divise. Vijfentwintig jaar later is Sarawak een Benelux-organisatie met 5 divisies, 2 zusterbedrijven, 500 mensen in de buitendienst en 100 intern. 

1996-2000 

De schuur van Racktime

Zoals vele grote concerns als Amazon en Apple zijn begonnen in een schuur geldt dit ook voor Racktime.  In 2000 verhuisden wij naar het eerste bedrijfspand in Koedijk. Hier werd gestart met de merchandising voor Ingram Micro. Wij helpen onze klanten om het meeste uit hun budget en sales out te optimaliseren. Wij zijn hun handen, ogen en oren in de markt. Waar anderen stopten, zette Sarawak de extra stap. Deze hands-on instelling is nog steeds één van onze Unique Selling Points.

2001 

Om de klanten breder te kunnen ondersteunen is in 2001 de divisie Outsourced Sales opgericht. Naast de inzet van Fieldforce voor tijdelijke, ad hoc projecten kon nu ook Fieldforce voor langdurige, structurele projecten ingezet worden. Dit werd tegelijkertijd het moment dat Sarawak besloot internationaal uit te breiden en een tweede vestiging werd geopend in Sint Niklaas in België.

2006  

Na vijf jaar groei en specialisatie in Field Marketing en Outsourced Sales begon ook de serieuze totstandkoming van de 3e divisie, Marketing Logistics genaamd. Tijdens de uitvoering van de Field Marketing en Outsourced Sales activiteiten kwam steeds meer de vraag naar het beheren en ook distribueren van de diverse marketingmaterialen van klanten. Hierdoor ontstond de behoefte aan een grotere locatie met meer warehouse ruimte. In 2006 verhuisd Sarawak dan ook naar een grotere locatie op de Diamantweg in Alkmaar op het bedrijventerrein de Boekelermeer. 

In dit jaar werd ook zusterorganisatie CatchYourTalent opgericht. Bij CatchYourTalent staat werving, selectie en ontwikkeling op de juiste (sales) mindset centraal. Met de oprichting van CatchYourTalent kon Sarawak de kwaliteit en commitment van haar Fieldforce structureel borgen.

De locatie aan de Diamantweg bleek slechts tot 2009 toereikend, door de enorme groei van de Marketing Logistics divisie en het ontstaan van de Field Service divisie werd opnieuw gekeken naar een grotere locatie. De Field Service divisie ontstond door aanvragen vanuit klanten naar het op flexibele basis verzorgen van (technische) installaties, storefront decoratie en onderhoud. De eerste stapjes op gebied van een eigen wagenpark met Caddy’s en 18kub vrachtwagentjes werden gezet.

2010-2012 

In de geschiedenis van Sarawak zijn er enkele toonaangevende momenten geweest die laten zien dat Sarawak binnen de volledige dienstverlening op het gebied van Marketing en Sales altijd waarde wilt toevoegen voor haar klanten en continue op zoek is naar verbetering. Eén daarvan was de overname van het bedrijf URD Solutions in 2010. Met URD konden ook marketingmaterialen on demand in plaats van (always) on stock aangeboden worden, hierdoor konden marketingbudgetten van klanten geoptimaliseerd worden. Binnen één wereld kon vanaf dat moment zowel on demand als on stock beheer van marketingmaterialen ontsloten worden. 

De zoektocht naar een grotere locatie werd vervuld door de kans om een nieuwe te bouwen locatie te betrekken aan de Fluorietweg in Alkmaar. Na enkele maanden op deze locatie werd de optie verzilverd om een extra uitbreiding in het warehouse te realiseren. Hierdoor ontstond een warehouse met een ruimte van 3.000m2.

 In 2011 begon Salesforce een steeds grotere speler te worden en zo kwam dit ook onder de aandacht van Hans en Marie-José. Door de mogelijkheden die Salesforce bood om in één systeem te kunnen werken en de klanten een eigen portaal te geven sloot dit naadloos aan op de visie van Sarawak in samenwerking met haar klanten. Nu kon er op een simpele en transparante manier gedeeld en gecommuniceerd worden rond de activiteiten die voor de klanten werden gedaan. Volledige inzicht in de status en uitvoering van projecten inclusief communicatie maakt informatie voor iedereen inzichtelijk, toegankelijk en overdraagbaar. Kennis en informatie wordt direct gedeeld en historie wordt automatisch opgebouwd, de basis voor slim samenwerken! Oftewel FieldCare!

2017-2019 

Zoals een bekend spreekwoord zegt ‘stilstand is achteruitgang’. Bij Sarawak is het motto: ‘verandering is onze enige constante’. Zo werd in 2016 de honderdste medewerker aangenomen, een mijlpaal in de 20 jaar dat het bedrijf bestond.

In deze periode werd ook Event Logistics toegevoegd aan de Field Service divisie. Er kwam steeds meer vraag vanuit klanten om zowel klein als groot transport naar en van Event Locaties in eigen beheer uit te voeren. De behoefte aan een marketing en sales insteek waarbij het niet eindigt bij de aankomst op een locatie, maar daar juist begint, stond hier centraal. De mogelijkheid om het pand op Fluorietweg 17 over te kunnen nemen speelde hierin een grote rol. Een ervaren Transport Coördinator en Fieldforce met een groot rijbewijs werd aangenomen als ook de aanschaf van de eerste traileroplegger.

Begin 2019 werd het ook mogelijk om cashback en voucher campagnes bij Sarawak onder te brengen met de oprichting van de afdeling Promotion Fulfilment. Klanten waren opzoek naar een partij waar niet alleen de transactie centraal staat, maar juist de relatie met de klant van de klanten. Dit gecombineerd met het verzamelen van data die omgezet kon worden naar informatie om toekomstige acties te optimaliseren.

Om de ontwikkeling van de Fieldforce verder te vormen en te borgen werd binnen CatchYourTalent de Talent Journey ontwikkeld. De Talent Journey is het persoonlijke carrière pad welke inzicht geeft in het onderscheidend vermogen van onze talenten (Fieldforce) en ze laat zien waar de leerpunten liggen. De Talent Journey werkt als een magneet bij het aantrekken van talent, versterkt de commitment en verlaagd de uitstroom.

2020 

In 2020 werd de Field Service & Event Logistics divisie uitgebreid met de discipline Cooler Management. Hieruit ontstond de uitspraak “Cooler defect? Ai! You keep it cool, we do the rest!”. Deze divisie verzorgde de installaties, de-installaties & replacement van coolers door heel Nederland.

2021 – heden 

Wat een ontwikkelingen in 25 jaar tijd! En we zijn nog lang niet klaar! Zo staat er wederom een warehouse uitbreiding op onze planning. Ook staan wij op het punt om de grens van 500 flexers te overschrijden. Hou ons maar goed in de gaten want…. verandering is de enige constante 😉

Share